Onsdag.

 
Idag hade vi klinisk övning hela förmiddagen. Vi fick testa ögondroppar som dilaterar pupillen och slår ut ackommodationen. Jag fick bara droppa ena ögat för jag var i riskzonen för att få akutglaukom på vänsterögat. När man droppar tar det några minuter, sen är pupillen helt vidgad och man kan inte längre läsa på nära håll.
Så vi har varit presbyoper (ålderssynta) hela bunten idag. Ganska spännande, men inget jag ser fram emot..
Och angående det där med akutglaukom så gjorde våra lärare den här övningen på delegering, det är i princip bara ögonläkare som får droppa denna typen av droppar. Så "om ni känner att ni börjar få några symptom så får ni ringa så ringer vi till sjukan". Det känns ju bra. Eller?
 
Ackommodationen har nästan kommit tillbaka helt, ser fortfarande lite suddigt på vänsterögat, men pupillen är fortfarande gigantisk. Det kunde hålla i sig mellan 6-48 h tror jag läraren sa. Kul att se halvhög ut i två dygn.
 

Från dig till mig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback