Lördag.


Min praktikvecka har varit superrolig och väldigt givande.
I onsdags var jag med på min första operation, då var det polikliniska operationer, alltså lite mindre operationer där de rättade till ett entropion (nedre ögonlocket rullar sig inåt) och stog de bort en vagel från ögat och så var det en som hade en igentäppt tårkanal.
I torsdags så var det dags för gråstarrsoperation. Det var det allra bästa. Jag fick sitta och titta i mikroskopet när operationen gjordes. Sjukt fascinerande. Man skär ett hål i hornhinnan, sen krossar man och suger upp linsen, sen petar man in en konstgjord lins och lägger på lite antibiotika och kortison, sen är det färdigt.
Sen var det en operation av ett ektropion (nedre ögonlocket rullar sig utåt, det ligger alltså inte mot ögat). Där klippte han bort lite av huden och sen sydde han ihop det igen, så ögonlocket ligger mot ögat igen.
Och till sist var det en patient som redan blivit gråstarrsopererad, men hennes nya lins hade släppt. Så läkaren trodde han kunde klippa sönder den gamla linsen och få ut den genom ett litet hål, bara det att den linsen var av glas, så det kunde gått riktigt illa om han hade lyckats klippa sönder den. Han fick istället göra ett större hål på hornhinnan, så det blev ett mer avancerat ingrepp.
I fredags fick jag vara med på synfältsundersökningar för patienter med nevrologiska sjukdomar som MS, tumörer och epilepsi. De kan påverka synfältet och man måste alltså göra ett test där man kollar hur deras synfält fungerar så att det inte blivit något bortfall. De flesta av de patienterna hade bra synfält och inga stora bortfall, vilket värmer i hjärtat med tanke på vad de går igenom.
Jag har verkligen haft tur att få se mycket denna veckan. Alla har varit jättetrevliga. Bäst har varit att få vara med läkarna. Jag trodde att de skulle vara dryga och besserwissrar, men de var tvärtom. De förklarade för mig, ritade bilder och visade i böcker och pekade för att jag skulle förstå och lära mig.
Och operationsläkaren sa till mig att ring, maila eller kom hit!! om du undrar över något så ska jag hjälpa dig. Uppskattat! Så ja, det har varit en toppenvecka på ögonkliniken.

Idag ringde klockan tidigt igen. Jag och pappa åkte till Kalmar med en knökafull bil. Helt sjukt vad saker som skulle med. Jag skyller katten för den största packningen, vilket faktiskt nästan är sant... Hoho.
Nu är jag iallafall här och jag har ägnat dagen åt att packa upp alla saker och försöka få någon ordning i lägenheten. Om man tittar runt så ser det tyvärr inte ut som att jag har lyckats...

Imorgon ska jag fortsätta att böka här, packa ner julsakerna i källaren och fixa lite. Jag är ledig nästa vecka men har tenta måndag veckan efter, så jag har en vecka full av tentaplugg framför mig. Det är tenta på ögats sjukdomar (därav praktiken) och efter denna veckan känner jag mig lite mer motiverad till att plugga på alla sjukdomar.

Nu ska jag fixa lite kvällsmat sen ska jag slappa i soffan. Jag är dundertrött och tänker inte göra mer än vad jag behöver ikväll.

puss.

Från dig till mig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback