Dr. Sara


Det går lite trögt med bloggandet. Men jag tänkte ge er en update idag.

Jag är nu mera praktikant. "skyll inte på praktikanten" skulle man väl kunna säga. Mellan halv åtta och drygt fyra håller jag till på ögonkliniken på sjukhuset i värnamo denna veckan.
Igår fick jag vara med en ögonsjuksköterska och en ortoptist och idag har jag varit med två olika läkare. Igår fick jag se skelande barn, gamla människor med åldersförändringar på näthinnan och en gubbe som svimmade. Idag har jag fått träffa patienter med grenvenstrombos och patienter som har genomgått gråstarrsoperationer, samt en gubbe som kom in med 34 i tryck på ena ögat - han fick göra laseroperation direkt (skjuta hål med laser så att trycker sänks) och jag fick droppa hans öga innan ingreppet!
Idag har jag fått göra lite mer. Jag har ropat upp patienterna i väntrummet, och sen fick jag göra nct-mätning och en mätning i autorefraktorn på dom, samt göra en snabb synkoll. Och så har jag fått kolla i mikroskop. Maaaaassa mikroskop. Jag har sett gråstarr, näthinnor, gula fläckar, synnervsutträden, floaters, md-veck, ärr efter cataract-operationer och ja jag kan inte komma på allt.
På torsdag är det gråstarrsoperation. Det ser jag fram emot! Plus att det är läkemedelslunch på torsdag. Och den tyckte minsann Eva att jag skulle gå på, så hon skrev upp mig. Det är någon som kommer dit och berättar om en ny ögondroppe på lunchen. Hahahaha.
De som jag går med är väldigt trevliga, och väldigt måna om att lära mig saker. Jag trivs helt enkelt bra! Det enda jag inte trivs med är när väckarklockan ringer alldeles för tidigt på morgonen. Inte riktigt min grej att vakna tidigt. Och särskilt inte efter att ha haft jullov sen 22 december...

Nu måste jag göra iordning inför morgondagen. Då blir det ögonbottenfotograferingar och synfältsundersökningar.

PUSS.

Från dig till mig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback