Måndag.

 
Pulsade i 2 dm nysnö till bussen idag. Gav upp både cykel och promenad. Och bilen den fick också stå, vilket jag var glad för då jag på vägen såg en som hade kört fast + att jag såg en cyklist som gjorde en rejäl vurpa.
 
Föreläsning och klinisk övning stod på schemat. Det blev dock bara föreläsning då snubben som skulle hålla i övningen hade snöat in. Snön - Skolan, 1-0.
 
Efter skolan hade vi julgodisbuffé. Och jag som har godisuppehåll. Jag tog iallafall ett rejält undantag idag. Mysigt var det och gott med! Massa julgodis stod serverat och mitt bidrag var chokladtryffel med pepparkakssmulor.
Vi satt och pratade om allt mellan bröllopsplaner för Annie (som ska gifta sig nästa sommar!!! Galet roligt!), till barnnamn, speciella kunder man stött på som optikerassistent och framtidsplaner.
 
Jag blir illamående när jag tänker på min framtid som optiker. Främst för att jag verkligen inte vill jobba i en 20minutersundersökning-butik. Och jag vill inte heller att det ska vara den där säljarpressen. Det klart att man måste sälja för att det ska gå runt, men jag vill inte pressa på Bertil 89 år ett par glasögon för 10'000 eller Stina 25 år, studerande som bara behöver glasögon när hon läser ett par brillor för samma summa. Jag vill inte heller ha "köp två glasögon betala för ett par" eller "köp ett par glasögon få undersökningen gratis". Jag har snart utbildat mig i tre år till optiker. Lagt ner både tid och pengar på mina studier, då vill jag ju självklart inte jobba gratis. Jag, liksom de flesta andra som jobbar (tandläkare, frisörer, rörmokare) är inga välgörenhetsarbetare. Jag tänker ta betalt för mitt jobb. Och jag tänker sälja glasögon efter kundens behov.
 
Men det verkar vara de enda jobben som söks om man kollar på platsbanken. De med 20minutersundersökningar och 25 kampanjer i veckan. Jag och Karro tänkte därför starta en egen butik. Så nu har jag suttit och googlat "starta egen optikerbutik" och "starta eget". Det är ju min framtidsdröm, bara det att det känns kanske lite väl svårt att starta eget det första man gör när man ska ut i arbetslivet. Om man har en egen butik kan man ju iallafall välja om man vill tillhöra en kedja eller om man vill köra sitt eget race och därmed får man bestämma precis allt själv.
 
Nu ska jag plugga. Puss.

Från dig till mig

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback