Torsdag.


Ååååååå HELG! Fint som tusan!

Jag överlevde dagen som jag aldrig trodde skulle ta slut.
Först fick jag sitta som patient på biomikroskopigenomgången. Kanske för att jag har kontaktlinser eller för att Baskar har någon sorts förkärlek till mig... Han sa att jag borde låta ögonen vila från linserna någon gång ibland, för jag har många blodkärl som är för nära iris.. Annars verkade mina ögon må helt okej.
Tillbringade 1,5 h i verkstaden. Mätte färdigt mina single vision-glas. Sen var det lunch-möte med vision for all. Något jag mer än gärna skulle vilja deltaga i. Om man är aktiv i organisationen och har en bra idé för examensarbete så kan man få chans att följa med och samla information till sitt arbete utomlands. Det dom gör är att samla in begagnade glasögon, mäter vad de har för styrkor och fräschar upp dom så gott det går. Sen åker de iväg till länder som Peru, Bolivia och Nicaragua och besöker deras slumområden. Där gör de synundersökningar och försöker att lämna ut glasögon med så lik styrka som möjligt, till personer som inte har råd att köpa glasögon själva. Helt fantastiskt! Det var en man som hade typ minus tolv i styrka och aldrig haft glasögon. Snacka om att en helt ny värld borde ha öppnats för honom när han fick glasögon på sig.
Efter lunchmötet tillbringade jag ytterligare två h i verkstaden. Fortsatte att mäta upp glasögon och snicksnacka med fina klassisar.
Till sist hade vi övning. Vi övade det som vi lärde oss teoretiskt igår. Att hitta astigmatism med retinoskopi. Det var lika svårt som det var igår och jag var helt confused. Baskar försökte hjälpa oss men det var förvirrande ändå. Sen kommenterade han att jag looked good in glasses. Kanske var det en hint för att jag borde undvika linserna ett tag...

När jag kom hem så kom Agatha och mötte mig vid dörren. Vi gick och la oss i soffan och myste. Hon somnade på min mage. Precis vad man behöver efter en dag av denna sort.
Ikväll ska jag inte göra ett piss. Jag är lite tröttish och lite förkyldish. Näsan börjar korka igen och jag känner mig lite matt. Villintevillinteblisjuk!!

Imorgon ska det inte ställas någon väckarklocka - för jag ska sooooova! GÖÖÖÖÖÖÖTT!

PUSS.

Från dig till mig
Postat av: mariaa

Shit vilken bra grej den där organisationen jobbar för! Det betyder säkert galet mycket för dom som får hjälp, särskilt den där stackaren som gått runt med minus 12 utan glasögon i alla sina dagar...

2011-09-21 @ 15:09:46
URL: http://www.lensstore.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback